PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

lördag 31 juli 2010

Semesterblogg 4 Västervik-Söderköping

Efter två nätter i Västervik med en hel del regn och annat elände så lämnade vi äntligen staden bakom oss. Vi seglade de 15 NM till Vinökalv som ligger NV om Västervik.

Detta är en härlig pärla och vi hade trevligt på kvällen med Jörgen och Olivia som spelade gitarr på berget och allsång.

Härifrån gick fam Senyk vidare till släktbesök i Arkösund och fam Samuelsson och vi gick mest för motor till Torrö. ca 17 NM.

Regn hela natten och morgonen efter var det regn och dimma. Vi gick för motor mellan små skär och trånga sund. Angorde Harstena Hamn på eftermiddagen efter 22 NM. Fick den enda plats vi kunde ligga pga våra 2,20 djupa köl.

Olivia besökte sin klasskompis Gunilla som har sommarhus på Harstena.

Morgonen efter låg vinden på från sidan i 12-14 m/s och vi lyckades få bandet till ankaret att blåsa i sjön och åka in i propellern, snabt ut med förseglet och segla ut ur hamnen. Vi gick upp i lä bakom land och la i ankaret i fören. Efter 4-5 dyk så var jag helt slut (dålig kondition tydligen).

Cindy kom som en räddande ängel och gjorde ca 10 dyk innan vi fick loss linan och kunde gå vidare.

Segling i 10-14 m/s medvind kändes underbart. Fam Samuelsson gick en 5-7 NM närmare väg då de kunde passera under en bro som inte vi kunde. Otroligt nog kom vi exakt samtidigt till platsen när farlederna möttes. Efter 3 timmars segling.

När vi kom fram till Mem( Göta kanals början) så kom även fam Senyk så vi slussade tillsammans upp till Söderköping. Här kom "Farmor" med buss och ska följa med några dagar på kanalen.

1. JanO, du får kanske träningsdyka i hemmahamnen om du skall få linan i propellern framöver. :)
    Är i Råå och skall vidare till Dragör imorgon för att hämta upp Anton o Emelie. Blir nog södra Danmark/Tyskland stället för Bornholm, har hört att algbältet närmar sig.
    Arwen

2. Pga av sjukdom har vi två platser kvar på Madam blå, all utrustning finns och kan lånas från sjöställ-->flytväst---sele allt som krävs. All hjälp uppskattas, du behöver inte vara seglingsproffs, tveka inte att höra av dig. Starten går Fredag förmiddag och man beräknas vara i mål lördag Lunch/eftermiddag