- Motor
Efter att kylvattnet läckt ur en frostplugg som ärgat så skar vår Volvo Penta 2040 från -95.
Ny motor och drev installerat av Drevia i Lysekil.
Motorn går bra men vakuum ventilen från Maritec har läckt och är en dålig produkt enligt min mening. Jag har nu satt en slang som leder vattnet ner till tråget under motorn.
Propeller kunde vi behålla då vi har en Variprop från tyska SPW. Den är av typen flöjlande vilket ger bra kraft även på back. Mycket bra produkt. Denna är dock utsliten och nu bytt till en liknande från Engelska Featherstream (2017).
Maritec Vacuumventil läcker vatten ner på motorn. |
- Segel
Det vi kompletterat med är en stor med fulllattor och en Genua 2 med bukkompensator och UV skydd.
- Rullsystem
Den rulle som satt på båten var en kvalitets rulle från tyska Reckmann. Denna har vi dock haft problem med.
Lösningen var enkel. Det saknades nämligen kulor i svirveln.
Nya kulor (varannan stål, varannan plast). Fungerar klockrent igen.
Nya kulor (varannan stål, varannan plast). Fungerar klockrent igen.
- Instrument
Dessa instrument har dock haft en del strul med i början. Vi har skickat in alla displayer (6 st) för omlimning då det blev fukt/kondens i dem.
Men nu fungerar de mycket bra.
- Plotter
Vi valde denna istället för Garmins 7" då vi ville ha möjlighet att hantera plottern med handskar och blöta fingrar och e7 har alternativ ratt till pekskärmen.
Plottern köpte vi från Nautiska Magasinet.
- AIS mottagare
2007 installerade vi en AIS mottagare och Antensplitter av fabrikat Easy AIS. denna visar AIS mål i plottern. Detta har fungerat väldigt bra både med den gamla Garmin och den nya Raymarine.
Eftersom den är några år pratar den bara NMEA 0183. (detta gjorde så att B&;G plottern gick bort i valet av ny plotter).
Nu (2018) utbytt till en Trueheading AIS med sändare och mottagare.
Nu (2018) utbytt till en Trueheading AIS med sändare och mottagare.
- Ankarspel i fören
Detta har fungerat bra. Vi köpte dock fjärrkontrollen i fabrikat Quick då de har LED belysning i den vilket är suveränt om det är mörkt.
Jag installerade också en manöver kontakt vid ratten.
Det enda som inte riktigt fungerar är när kättingen matas upp så bygger den en hög som man får sprida ut med en båtshake. Skulle kunna åtgärdas genom att byta till RF kätting.
- Omklädning av dynor
- Sprayhood
Vi ville ha större rutor på sidan så det blir så att plasten ligger direkt på de rostfria bågarna. Detta har lett till att fönstren blivit brända så till 2014 så fick vi nya rutor isydda hos Eliasson.
2018 har vi köpt en ny från Eliasson/Schultze.
- Sittbrunnskapell
Till 2008 sydde vi ett sittbrunnskapell.
Vi mallade i byggplast och sydde i Markilux kapellväv. Bågarna gjordes delbara i aluminium.
- Batterimätare
Under syns En gammal GPS från Dantronik/Philips. Den fungerar bra men används väldigt sällan. Fungerar i dag som back upp. Den är kopplad till autopiloten men det använder vi aldrig.
- Väderfax
- Ombyggnad av baybystagets justering
Hej, jag har en X-412 från 2003, vi skall montera en solcellspanel på samma ställe som ni har den. Men frågan är hur tusan man på enklast sätt får kabeln från rufftaket ner till batterierna (som ligger under salongssoffan vid huvudskottet). Till en början, hur får man man ner dom i båten från rufftaket...
SvaraRaderaMvh
Hans
X-412 Quintamare
Hej Hans,
SvaraRaderaJag borrade hål vid nedgångstrappan och drog de ner på utsidan och in genom bb akterkabin. Det borde dock finnas ett rör draget för instrumentkablarna som skall gå att använda. Min kompis som har en 382:a skaffade en ledningsdragare och drog den vägen. Då kommer man ner vid instrumenten ovan navbordet.
Svårt att förklara i ord, skall försöka ta en bild och lägga ut.
MVH
Jan-Olof