PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

Utrustningslista

X-412 MK 2 , PrimeX, SWE 78
Beskrivning
Allmänt
Teak på däck, sittbrunn och  badplattform
Varmvatten  med 220 V Patron och motorvärme
Webasto dieselvärmare Air Top Evo 40 (ny 2015)
Bruce "typ" Ankare 15 kg Rostfri med fäste på akter pushpit
CQR-typ ankare i stäven. 15 kg.
50 m kätting till stävankaret (DIN 766, 8 mm)
Ankarhävert NOA
Fäste för utombordare på akter pushpit
Gasol spis ENO  ( 50 mbar Gastryck ) 3 logigt med ugn
Genua-Winchar Lewmar  54 
Fall winchar  Lewmar 44  
Spinnaker winchar Lewmar  44
Spinnakerbom, Nordic mast, kolfiber. 
Genakerspröt, Selde'n
Kompressor kyl Isoterm  
SUUNTO kompass  165 mm
Septic tank ca 100 l (Rostfri) 
Nytt duschhblandare på förliga WC
Gas larm
Elektronisk fjärravstängning av gasolen
Sittbrunns bord (Lagun), Bord i Kolfiber
Dush, kall och varm vatten på badbryggan
Dush, kall och varm vatten på toaletten båda toaletterna
Sittbruns kapell mörkblå
Sprayhood mörkblå, Schultze  (ny 2018)
Segelkapell, mörkblå med vita ränder och X-412 på sidorna, UK syvesen
Ankarolina 
Storskot 12 mm Dynema, Robline
Fintrim, storskot,  Dynema Robline 10 mm
LED lampor i kabinen
Stävstege
VP D2-40B med MS-130S-B, Sötvattenkyld 39 hk, Sjövatten filter, Vacumventil, installerad oktober 2008
Reversibel propeller, 3-bladig, Featherstream 18" (ny 2018)
Ratt d=150 cm omklädd med nytt älgskin hos Grundsunds Lädermakeri
ISOMAT Kolfiberroder
Elektronik
Beskrivning
NEXUS NX2  4 displayer (3 multi + 1 analog vind) på lucka, server med USB anslutning, HPC kompass
2 st NEXUS NX2 Multi XL på kolfiberfäste på mast
Autohelm ST6000  direkt på roderaxeln.
VHF Antenn i Masttopp split till FM radio och GSM 
Dantronik  MK9 GPS 
VHF 
Högtalare Fusion 6,5" vattentåliga i sittbrunnen (nya 2017)
Högtalare JBL bas och diskant
Landström/laddare  
Radio 
AIS mottagare/sändare Trueheading Grafite+ inklusive splitter (ny 2018)
NASA Weatherman "väderfax", anten bortkopplad 
Plotter Raymarine e7, monterad på piedestal med RAM fäste, med AIS visning , NMEA till NEXUS Server
Batteri mätare Odelco
Solcell 25W på "luckgaraget" 
Solcells regulator Max power
LED kombilantärna och LED akterlantärna
LED topplantärna
Ankarspel Lofrans Kobra 1000W (nytt 2013)
Sjövattenpump och kran till diskho i pentryt.
1 Startbatteri Thudor 
1 gelebatteri Förbrukning, , 100 Ah (2013)
2 gelebatterier Förbrukning, Bosch 80 Ah
Beslag
Beskrivning
NAVTEC hydralisk akterstagsträckare
FRIDRIKSEN Power decks hardware
Reckman rullfocksystem 
Segel
Beskrivning
Storsegel NIEL PRYDE Kevlar  (översyn UK Syversen 2009)
Storsegel, UK, Tapedrive, kolfiber, 5 genomgående lattor, 2 rev.
Genua 1 ELVSTRÖM Kevlar Rullbar. (översyn UK Syversen 2009)
Genua 2 UK, Tapedrive, kolfiber 50m2, bukkompensator, uv skydd (helt genomgången som ny 2018)
Genua 3 ELVSTÖM Kevlar Rullbar 
Spinnaker ELVSTRÖM Triradial  
Genaker ELVSTRÖM Triradial
Rullgenua skydd mörkblå  Royal Marine 
Segelkapell mörkblå, UK Syvesen
Spinnaker/Genaker strumpa, Lundh Sails
Botten blästrad och målad med Copper Coat 2018
Övrigt: Endast 2 ägare, samma ägare sedan 2007
Nummer 78 årsmodell 1995, Sjösatt 1996.
Längd: 12.5  bredd: 3,92   Djup: 2,10
Trespridar rigg, 18,5 m över vattnet.

2 kommentarer:

  1. Hej, fin blogg du har!

    2 frågor:
    1. Varför är det bytt roder efter 4 år?
    2. Vad har du gör storskotsarr. Det ser lite special ut, och vore intressant att få beskrivet vad du menar är fördelen med det?

    Med vänlig hälsning Peder

    SvaraRadera
  2. Hej Peder,
    svar på frågorna.
    1.Rodret är bytt av förra ägaren. Han menade att orginalrodret flexade för mycket så han bytte till kolfiber. Personligen tror jag att det var trams. Vi blev erbjudna det gamla rodret vid köpet men valde att inte ta med det hem.
    2.Storskotet har en standard skotning, den grå och ett fintrim med extra utväxling. Vi kappseglade en hel del ett tag med båten och det monterades då. Jag föredrar den traditionella skotningen jämfört mot den sk "tyska".

    SvaraRadera