PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

lördag 24 juli 2010

Semesterblogg 2

Så har vi kontakt igen.

Vi lämnade Ystads kassa, otrevliga, gästhamn för de 37 NM till Hamers Havn på Nord västra Bornholm. Det började med att loggen inte fungerade men med full back mot vågorna släppte skräpet som fastnat.

Vinden var ca 5 m/s i början och vi gick med Genaker. Sen ökade vinden och framförallt vågorna så vi gick med spirad genua istället och maxade 12,5 knop. När vi skulle ta ner seglen stod Hanne och Embla i livlinor på däck och vi dök ned i en våg som skickade en 2 dm hög våg över däck. Då kom vi på att luckan till förpiken inte var riktigt stängd efter Genaker rivningen.

In i hamnen med vågor på 1,5 m i häcken så var det full gas som gällde. Cindy som kommit tidigare undrade vad det var för galningar som körde full fart in i hamnen !

Hamers Havn är en trevlig hamn för övernattning, betala hamnavgift med kriditkort i en automat och se vädret på en display med DMI hemsidan förinställd fungerade bra. Här finns dock inte mycket i själva hamnen förutom el och vatten en liten glass kiosk.

Ett besök på Hammershus fästning kan dock rekommenderas, det skippade vi dock denna gång.

Hamers Havn, Bornholm.

Sen bar det av mot Sverige igen. 69 NM till en fin naturhamn som hette Öppenskär. Man kunde förtöja mot en gammal betongbrygga som militären lämnat.

Öppenskär.

Här var det jättefint att bada och tjejerna åkte KneeBoard efter Samuelssons gummibåt.

Här låg vi kvar ytterligare en natt då vi väckte Johannas besättning kl 4.30 på morgonen då vinden vänt och vi tyckter det var för skumpigt i båten. Vi kom iväg vid 5.00 och fick se en underbar soluppgång.

Fin dag på sjön i 46 NM till Kalmar. Vi stannade och badade i Kalmarsund ca 22 grader i vattnet.

Kalmar gästhamn var den bästa jag varit i hittills Först en trevlig kille i gummibåt som kom och hälsade oss välkomna och gav förslag till var vi kunde hitta bra plats, sen när vi lägger till så står det en annan från gästhamnen och taremot tamparna och talar om var allt finns. Allt från toa mm till mataffär. Sen var hamnen jättefräch.

Sen var det dags för släktbesök. Min kusin Anders med sin fru Kersti samt farbror Ebbe och Rut. Jätte kul att ses, sen kom Dotter, Maria också. En guidad tur i den nya Alfa GT som Kersti köpt blev det också.

Efter Kalmar så blev det 58 NM till Vippholmarna strax norr om Kråkelund. Nu var vi framme i Västerviks (Tjust) skärgård. (mina hemmatrakter). Vi gick med enbart genaker utan stor nästan hela dagen då det var plattläns, fungerade helt ok och vi loggade ca 7-8 knop hela tiden i 5-6 m/s.

När vi kom in till Vippholmarna så var en kase tänd så vi hittade rätt till familjen Senyk som vi nu äntligen jagat ifatt. De gick från deras hemmahamn Limhamn när vi lämnade Öckerö.

Jörgen, Maria, Sebbe och Ebba stod och väntade och det blev en trevlig kväll även om man var dyngtrött efter dagens segling.

Morgonen efter, dvs fredag 23/7, hade vinden vridit och vi satt just och diskuterade om vi inte skulle flytta oss i fall den skulle öka, då ökade den till 10 m/s rakt i häcken så vi gick de 1,6 NM runt till Älö och hittade en jätte skyddad och fin naturhamn.

Älö.

I dag så gick vi för motor i 11 NM till Idö utanför Västervik. Detta är en gammal lotshamn som blivit gästhamn med en restaurang

Det var ganska hög sjö på vägen och 10-14 m/s rakt från fören. Dessutom regnar det rejält.

Allt för denna gång.. I morgon går vi in till Västervik.