PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

söndag 2 oktober 2011

Segling i Kroatien

För att få lite go sommarvärme efter en ganska kass sommar här hemma åkte vi till Kroatien för att segla en vecka.
Vi valde att hyra en lite mindre båt som vi hoppades skulle segla hyfsat så istället för alla vanliga hyrbaljor (Bavaria, Benetau, Sun Odyssy etc.) valde vi en Elan 340. Mer om den kommer i ett senare inlägg.
Storleken räckte gott för oss fyra och den seglade faktiskt riktigt bra.
Båten hyrde vi av Croatia yacht club (CYC) och vi flög ner med SAS till Split.
Båtarna var inte färdiga när vi kom till marinan vid 12-tiden utan vi fick vänta till 15-tiden innan vi fick tillgång till båtarna.
Vi klagade på att gummibåten saknade innerbotten men det kunde de på CYC inte ordna så vi fick klara oss utan denna. Allmänt var genomgången av båten väldigt kort och ganska ofullständig.
Utanför hamnen började ankarlarmen pipa och efter att tryckt på reset så gick det 1 minut så pep det igen. Vi åkte tillbaka till hamnen och bad de ordna detta. Efter lite tryckande mm (de viste inte vad de gjorde) så fick jag en manual i handen och besked att nu var larmet ställt på 100m. Det visade sig att det pep lite då och då ändå men inte värre än att vi överlevde detta.
I övrigt var servicen och bemötandet från CYC bra.
Rutten blev förutom första nattens vik en bit från marinan-Bobovisca (Brac)-Hvar (staden Hvar)-En fin vik på ön Scedro-Komitza/Vis-Viken Sesula/Solta och tillbaka till Kremik.
Inte helt ren botten på båten men inte många snäckor.

Vattnet var otroligt klart, här Primosten som låg 3 km norr om Marina Kremit där båten hämtades. Det tog några timmar så en taxit till den vakra staden Promosten var väl värt de 60 Kuna (ca 80 SEK) det kostade. Här kunde vi bunkra mat och dryck också.

Första natten blev det en naturhamn )en jättefin vik 1,5 timmar från Marinan.

Mycke badande i vattnet som var ca 22 grader varmt (uppskattade vi).

Embla i den lilla byn Bobovisca på ön Brac. Här låg vi med aktern in mot kajen och betalade 260 Kuna (ca 300 SEK). Här kunde vi bunkra vatten och fick ström. 20 m till en resturang med god mat.

Dubbelmontage var väldigt vanligt såg vi. Undrar om fartresurserna blir "häftiga"

Bobovisca, "vår" båt längst till höger.

Akter till kaj=enkelt att gå om bord.

Embla ser glad ut.

Även på segling i Kroatien måste man jobba på railen när JanO är skipper.

Förtöjning med boj i fören och lina in till land i Hvar. Här träffade vi våra Öckerö- vänner i HH-ferrys (Fam Hanson/Helgeson). De utgick från Trogir vilket var betydligt närmare om man ska segla söder om Split som vi gjorde.

Hvar i kvällen. Det blev mörkt (riktigt mörkt) klockan 19.00.

Embla vid rodret.

Den lilla viken i Scedro, söder om Hvar. Här låg man på resturangens bojar.

Olivia.

Hr ser man viken som vi ligger i längst in. Skyddad.

Resturangen

Komiza på ön Vis. Det var 30 NM från Scedro hit. Vi hade fått en prognos på slör i 10 m/s och det fick vi i början men sen dog vinden och det blev motor och ganska guppigt. Men Komiza var en väldigt fin stad.

JanO och Hanne i gränderna i Komiza

Utsikt från vårat bord på resurangen i Komiza.

Blå grottan (ingången). Här satt en man i en båt och guppade för att ta betalt för att ro in i grottan (ca 40 SEK) per person. I grottan lyser ljuset in på botten utifrån vilket skapar ett fantasktiskt ljus.

Gummibåten vaer bra till mycket.

Här ligger vi vid resurangen, Sismis bar, i Sesula på Solta. Boj med lina in. Ägaren kommer ut i gummibåt och hjälper till att förtöja och så får man menyn direkt. Gratis att ligga på bojen om man äter på hans resturang. Det var veckans bästa. JanO satte stilen med "Venedig-style" för gummibåts paddling.

Här tar Magnus efter.

Utsikten från Sismis Bar.

Hela gänget med Blue Lagoon. Vi träffade familjerna Helgesson/Hansson några gånger under veckan vilket var jätte trevligt. Från vänster: Embla, Hanne, Viktor, Olivia, Carl, L-A, Elisabet, Kerstin och Magnus.

En liten film som Embla har gjort från resan. !!