PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

söndag 14 augusti 2011

Hamnensdag/ Kappsegling

Den 13 augusti var det Hamnesdag i Öckerö hamn. Det var ett arr. gemensamt med XSS och Öckerö Hamn och Fiskare förening som äger och driver hamnen på Öckerö.

På programmet stod en kappsegling som även ingår i XSS klubbseglings serie.

Det var 17 båtar till start som var en SYL (omv. SRS) med startlinjen i pirarna i hamnen. Detta har vi inte kört tidigare och hamnen kändes trängre än Björkö som vi kört i från tidigare beroende på formen med två "tarmar" som är ganska smala och många fiskebåtar vid kajerna.

Vi valde att hålla oss utanför hamnen så länge som möjligt för att inte vara i vägen för de andra båtarna som startade före oss. Väl inne var det några motorbåtar som skulle ut men de tog fin hänsyn och det var inga problem.

Värre var det med roddklubbens tiohuggare. Av någon outgrundlig anledning så bästämde de sig att de skulle gå in i hanmen precis när vi var 3 större båtar som skulle starta. Jag trodde de skulle till något i hamnen så vi sa inget utan försökte hålla i från så mycket som möjligt. Dock missade vi starten på grund av dessa och var lite sena över linjen.
När vi sen gått ut ser vi bakom oss att det har de också gjort. Alltså bara lite nyfikna eller så ville de jävlas (kändes nästan så). När vi sen måste slå så vi inte kör in i Björnhuvudpiren så kommer de akter ifrån och vi ropar att vi ska slå. Får då svaret att vi ska väja för de är roddbåt.
Jag skrek några väl valda, och slog ändå. Roddklubben ligger inte högt i kurs hos mig, det är helt klart. (sorry Carina, men dina rodd kompisar verkar sakna omdöme).

Det var nordgående ström på ca 1,7 knop. Har aldrig seglat i så stark ström här förut så det gällde att hitta strömlä så mycket som möjligt.

Vi kom iväg efter 11:an (som snott Embla från oss). De gjorde en bra start men vi var ganska snart i fatt och före. Vid rundningen av Dyktalben mellan Grötö-Kalvsund var vi en bra bit före.
Här fick vi en bra spinnaker sättning med strumpan som vi testade. Tillbaka och runda röda pricken utanför hamnen och där satte vi en bra gipp.
Vid Björhuvudet mötte vi H-båten som redan var på väg söderut i bra fart, tänkte att det blir svårt att slå.
På vägen up mot långesandspricken gick vi förbi några båtar och var nästan i fatt L-A i sin Hanse 371. Med Björn i sin X-382 strax före.

På kryssen nedåt så satsade vi på att gå så nära land vi vågade. (det är ganska grunt) för att ha så lite ström som möjligt.

Här tog vi Arwen (Björn, X-382) vilket var huvudmålet under dagen.

Runt röda pricken utanför hamnen och tillbaka till Dykdalben vid Grötö. Färjorna tutade rejält.

Spinnaker strul med en fastnande strumpa. Fick bara upp halva spinnakern och rev den tillslut och körde utan ner till Röda pricken utanför hamnen igen.

Här gick banan söderut för att runda Rossbådan. Här valde vi att gå nära Hönö för att minska motsrömmen. Vi dick bra fart och gich förbi alla båtar utom First 35 och Mikael i sin Comfortina 39.
Här fich vi ett perfekt vrid som gjorde att vi kunde runda utan att slå.
Upp med Spinnaren och jaga. Det vred mer och vi hade brant bog vilket minskade vår chans att hinna ikap.

Vi kom ca 20-50 meter bakom i mål och slutade 3:a efter Mikael i Comfortinan som vann och First 35 med Carl Turen.

Kände oss nöjda trots allt och hade en kanon dag på sjön där nästan allt fungerade jättebra.

Nedan lite bilder.

Arwen, Björn Dahl. X-382. Gick högt på kryssen och seglade hem en 4:e plats.

Aewen igen (snygga båtar kan man aldriv visa för ofta :) )

Peter i stilstudie vid Spinnakersättning. Före start.

Trångt inne i hamnen före start.

Stella Nova med Magnus Hansson

Sun Fast 35 med Per-Anders Johansson

11:an Med Göran Malmcrona. (P-A, Agnes, Embla och Mia som besättning)

På väg uppåt utanför Björnhuvudet och jakt på båtarna framför.

En nöjd Mikael Pettersson tog emot 1: priset av Yngve. (Ulf i bakgrunden)

Tävlingsledningen gjorde ett kanonjobb. La en jättebra bana och sködde allt med bravur.