Racedagen började 07.00 med purrning. Snabb frukost och i väg ut till starten. Vår startgrupp (nr 3) startade 9.10. Vi kollade startlinjen som sen flyttades hela tiden. Nåväl när vi fick lov att gå in i startområdet så var det mycket svårt att komma in för alla båtar i senare startgrupper som låg och kryssade fram och tillbaka men vi lyckades smita in i det alldeles för lilla området.
Här fightades 41 båtar om bästa platsen för start. Vi hamnade lite för högt upp ovanför SB märket för att kunna komma in på linjen i tid så vi gick bakom fältet för att hitta någon lucka.
En HP 1030 och någon annan båt (tror det var Performence 35) krockade lite så där fann vi vår lucka och kom bra iväg i starten.
På väg mot start.
Några bra slag i början sen valde vi nog fel väg som gick väster om Brattön. Här fick vi mest ta hänsyn till andra båtar och försöka hitta luckor och fri vind. ( här var skepparen totalt hjärndöd och gjorde ett slag för att väja för en First 36.7 som gick för babord när vi gick för styrbord, tack besättningen för att ni inte kastade mig överbord).
Vi tappade ganska mycket på sträckan Tjörnbron- S. Brattön.
Sen fick vi mer plats och mindre slag. Strömmen var mellan 0-0,2 knop så vi valde att gå långt ut i varje slag för att sen slå in mot Tjörn. Lite spännande var det då vi inte visste hur vi låg till när de flesta småkryssade mot Tjörnlandet (verkar vara lite som att man gör så för det gör man alltid på Tjörn Runt).
Håkan jobbar på i hakefjorden.
Det kändes som vi hade bra fart och höjd i båten och vinden ökade till 15-20 knop och vi körde med Genua 2 och full stor där många revat och bytt till fock. Vi kunde jämföra oss med First 35 Elusive som låg före oss efter Brattön men som vi hade gått förbi halvvägs till Wallhamn.
Anders och JanO.
Vid Dyrön så fick vi känna hur kryssen gått ute i mitten och det visade sig vara vägvinnande.
Vi vet att vi kryssar bra och att det är vår starkaste bog så det var viktigt att vi var med när kryssen slutade och det var vi verkligen. Utanför Åstol så öppnade sig himlen och ett skyfall som jag aldrig varit med om kom. Det var svårt att hålla ögonen öppna men det varade bara i några minuter.
Vi valde att gå utevägen fast in i Kyrkösund. Här kom mackor fram och alla slappnade av efter kyssen tills skepparen skrek att spinnakern ska ju upp. Årets längsta förberedelse för att få upp spinnakern följde nu. Jag tror det tog 10-15 minuter (ialla fall kändes det så) innan spinnakern kom upp med gajar mm som satt fel. (jag tappade lite tålamod där och fällde vissa hårda kommentarer till min kära besättning, i detta fall kändes det lite berättigat då vi kvällen innan just diskuterat att vi inte får sluta segla när kryssen är slut. Jag vet inte hur många platser vi missade på detta men ett antal var det.)
Nåväl spinnakern kom upp i 18-25 knops vind. Vi hade en Farr 30 framför oss som broatchade ett antal gånger och en 11-one design som brotchade precis akter om oss och nästan doppade masttoppen i vårt kölvatten.
11-OD strax före broatchen.
På väg in i Kyrkösund så Körde vi om en Dufor 50 fot något och jagade X-382 Chamsiin som gått om oss när vi höll på med spinnakersättningen. (och valde Hjärterörännan istället för ute vägen)
Vi gick sedan förbi och drog ifrån Chamsin i Stigfjorden men de slog oss iallafall på korr.tid.
På väg in i Kyrkösund.
Mitt i kyrkösund vredvinden och det blev en brantare bog så vi tog ner spinnakern.
En Diva 35 hade smygit sig fram och hade lite problem i nedtagningen av sin spinnker.
Chamsiin och Farr 30 i Kyrkösund.
Efter Kyrkösund så satte vi spinnaker igen och Mum 30: bratchade igen, fick timglas och allmänt strul.
Vi fick dock till det bra och även gipparna satt kanonbra.
I Stigfjorden gällde det bara att gasa på för allt vad det gick. Några gippar och några Melges 24 som dundrade förbi i 20 knop och skrek styrbord till höger och vänster. (passar nog bättre som entypsbåt, vad ska man göra med 7,5 ton båt när någon kommer snett bakifrån i 20 knop)
Nåväl vi gick i mål.
Sammanfattning av PrimeX:s Tjörn Runt 2010:
Plats 20 i gruppen känns ok, detta är ju troligen den tuffaste gruppen.
Totalt plats 106 känns också ok med tanke på de misstag vi gjorde och jämfört med tidigare placeringar.
Vi hade kul och allt ombord fungerade som det skulle, besättningen fungerade på alla positioner och alla jobbade bra. Samarbetet börjar också sitta fint nu så det är lovande inför kommande tävlingar.
XSS båtar:
64 Oursy, First 31.7 Hans Helgesson
106 PrimeX, X-412, Jan-Olof Nilsson
110 Niki, Luffe 4004, Felix Hulte´n
253 Online, X-79, Olof Ekdal
261 Aquawith, Wasa 270 Tommy Blom
289 Ärtan, RA-kryssare, Bengt Bryngelsson
DNS Harmoni Maxi 77, Roger Wallhult
Näst år hoppas vi på ännu fler XSS båtar.
Vi som Seglade PrimeX på Tjörn Runt 2010 var:
- Jeanette Rudolfsson- Fördäck/(nav)
- Håkan Hagman- fördäck/mast
- Hanne Nilsson- keyboard
- Embla Nilsson-trim/tail
- Annika Bergström- Trim/tail
- Lars Tegnemyr-trim/tail
- Carina Arvidsson-Stor
- Anders Ryberg-Floater/stor
- Jan-Olof Nilsson-Rosrsman
Ett stort tack till besättningen.
Nya tag på tisdag. Nästa tävling utanför klubben blir Höstknalten i Långedrag den 18 september.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar