PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.

tisdag 3 september 2019

Etapp 10 Helsingfors-Fårösund

Etapp 10 lämnar vi Helsingfors och seglar i Estland och Lettland.



Helsingfors-Tallin

Efter en vindfattig översegling lägger vi oss i marinan i Gamla stan i Tallin. Det är en relativt ny marina som ligger väldigt skyddad för vind och vågor. Dock mycket oroligt när vissa av färjorna åker och trycker in vatten i den slutna bassängen. ett pris på 55 Euro per natt avskräcker också lite. Toa, dusch och bastu finns i hamnkontoret.


Vi var på KGB-museum och utsikten från översta våningen var magnifik. Här mot "nya stan"


Mot gamla stan.


Mot hamnen.


Här ligger PrimeX i marinan.

Direktlinje från hotellet till KGB-högkvarteret. Otroligt vad övervakade befolkningen och inte minst utländska besökare var på Sovjettiden.





Gamla stan var väldigt mysig. Men vi cycklade också till en lokal marknad i utkanten av stan och köpte bla kantareller för 5 Euro kilot.

Tallin-Dirhami

Vidare pasage genom färjeläger och motor i den obefintliga vinden till Dirhamni.


Dirhami är en liten hamn ute i ingenstans. Men väldigt mysig och med en resturang som serverade de godaste abborarna vi ätit.

Dirhami hamn.






Promenad till fyren där fågelskådare var samlade.


Dirhami-Haapsalu

En mysig liten stad med 3 gästhamnar efter varandra. Här väcktes vi kl 04.30 av ett ett gäng Finländare tyckte det var en bra ide att "sjunga/skråla/skrika" in soluppgången efter att ha suttit och druckit hela natten. Men det gjorde att vi kom iväg tidigt iallafall för den 80 nm långa turen vidare.


Hamnen.


Mysiga gamla hus.


En av de mest bevarade borgarna från medeltiden.







Haapsalu-Kuressaare (på ön Ösel)
 
Trång led in som är mudrad till 2,5 m. (PrimeX går 2,20 så det var ju marginal). Ringde den trevlige hamnkaptenen som gav rådet att hålla mig i mitten men annars är det mjuk botten....

 Det var hamnfest i stan (där tillvekning av båtar som Arcona, Saare mfl ligger).
 Borgen var väldigt fin.
 Vallgraven.

 Seglarskolan i full aktivitet.
 Vi hyrde en bil och åkte runt och besökte de ställen som man "skall besöka". Metioritnedslag har det varit här.


Bilen var ingen ny men funkade (40 Euro/dag är överkomligt).

Kuressaare-Runö/Ruhru
 Fin segling ner till "svenskön" Runö eller Ruhru som det Estniska namnet är.


 På vägen ut vinkades vi av av dessa kossor..
 Hamnen på Runö var nyligen mudrad och utbyggd. Här bodde 11 svenska famlijer fram till 1944 då Ryssarna (Sovjet) körde bort dem.
 Konst/humor!


 Estlands äldsta träkyrka.
 Ryska bilar finns kvar.


 Vacker ö med mycket skog.
Färjan har det Svenska namnet på ön.
Runö-Riga
 Efter 60 nm ner till Riga och en 10 nm lång uppfart på älven , la vi oss i marinan närmast stan fast på "fel sida". Efter rekomendation av andra seglare vi mött på vägen.
 Härlig dag på sjön.
 Inloppet till Riga, en stor hamnstad. Här åkte Vikingarna in när de skulle till österland.
 Gott om plats i hamnen.
 En viking blev kvar...
 Vacker bro.Utsikt från båten.
 St Peters kyrkan. Här tog vi en guidad tur i gamla stan.
 Rigas älsta delar.
 De berömda tre bröder husen.

Lite utanför.


Vy från hamnen.

Riga-Roja
Nu börjar "hemresan". Vi börjar titta mer och mer på vädret framöver. Fin segling till den lilla staden Roja. (Lettland)
 Ingen stor hamn.
Men vacker strand.



Delar av fiskeflottan i Roja.

Roja-Ventspils
Nu visar prognosen bara hårda sydliga vindar framöver så vi ändrar vår plan att gå söderut till Litauen och sen Polen till en överfart till Fårö som vi missade på vägen upp.
 Ventspils gästhamn är fin men ligger i en industrihamn. 10 minuters cyckel från centrum.
Min pappa var här i slutet på 80-talet med båt och jämfört med de bilder jag sett därifrån var det avsevärd skillnad.
 Södra piren hade gjorts till ett populärt konstutsällning/vandringsstråk.


Mer konstverk som kopplas till varv och sjöfart.

Ventspils-Fårösund
Vi fick en fin överfart de 90 nm med halvvind i bra vind.

 Pizza budet kom också.
Fripassagerare. En lite trött fågel vilade under skotet ett tag.

Inloppet till Fårösund.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar