Så var Bohus Racet 2011 avklarat. Fer er som inte vet vad detta innebär så i korthet:
Först 45Nm tillsegling till Uddevalla, 180 NM Race nonstopp sen 45 NM hemsegling från målet i Smögen. Totalt 270 NM med bara två ombord. Stor skillnad i vårt fall, som brukar var 9 ombord vid racen. Målsättningen i år var att bli bättre än förra året då vi kom 59 efter bla en skörad spinnker. I år var det ca 140 som kom till start.
Bilder nedan men först ett litet referat om racet från vår sida:
Start-Hätteberget
Första start var 11.00 på fredagen. Vi startade i startgrupp 5, kl 16.00, så det blev en dag av förberedelser och lite vila.
Vinden när vi startade var ca 3-5 m/s väst, dvs rakt emot tills vi passerat bron.
Vår plan var att starta vid babordsmärket för att få fri vid och slippa trängseln vid styrbordsmärket. Det gick väl sådär. Jag tajmade lite dåligt och vi var ca 20 s sen över linjen, men det är ju ett långt race.
Här blev det lite kryssdueller, alla är tända och vill komma iväg så bra som möjligt. Vi gjorde ett bra kryssben och slagen satt bättre och bättre. (Björn Dahl och jag har inte seglat ihop sen förra Bohus Racet).
Sen blev det lite öppnare bog och vi kunde sträcka ner till en bit söder om Ljungkile. Vinden dog ut då och då och det känndes otroligt tungt när alla andra fick vind utom vi men en stund senare var det ombytta roller. Här gällde det att hitta vind och kolla ström hela tiden.
Här kämpade vi med den andra X-412 an, Fråga Lundh, samt Niki (Luffe 4004), Någon HP1050, Kearcer 40, Sweden Yacht 45. 11 MOD, Storm och Dominant 150, Donna samt några till.
Strax innan Svanesunds-färjan blev det kryss och vi kämpade som tidigare med X-412 och de övriga. Här hade vi lite vind igen.
Ibland var vi före för att i nästa slag vara efter.
Nere vid Tjörn Bron gällde det att välja väg. Det var ingen stöm (ca 0,2 med). På vanligt Tjörn Runt mane'r valde vi att gå västar om Brattön tillsammans med Fråga Lundh och Niki. Ett stort gäng gick över till den östarsidan av Hakefjorden i hopp om mer vind där. Tror inte det var bättre då det blev längre väg.
Dock var det dålig vind nära land så vi och Donna gick österut mot mitten och fick vind där. Här drog vi från Fråga Lundh.
Längre ner på Hakefjorden lämnade vi Niki bakom oss också, vi och Storm kryssade vidare mot Dyrön. Här började det mörkna och lantärnorna slogs på. Efter ett slag vid Dyrön kunde vi sträcka ut till Hätteberget, nu började vinden vrida till Nord, altså rakt emot på nästa ben.
Hätteberget-Fjällbacka
Rundning Hätteberget 23.58. ingen aning hur vi låg till. Vi var bland de långsammaste i vår start grupp så det är svårt att veta då.
Här började en kryss som inte var slut fören vid rundningen i Norge. Vinden ökade hela tiden under natten. Vi såg vilka båtar som låg runt oss innan natten blev svart.
Några timmars kryss till havs i medström på ca 1 knop senare och vi började kunna se vilka båtar som låg närmare oss. Det var helt andra än några timmar tidigare.
Vi var ikapp startgruppen före.
Vinden ökade till 8-10 m/s och vi kände oss lite "övermotoriserade". Dock hade vi bra höjd och fart.
Sjön var väldigt kort och krabb, troligen pga att vind och strön var motsatta, och livet ombord på PrimeX var ganska jobbigt. ialla fall för mig. Funderade på om en stopp i Fjällbacka skulle sitt skönt. Hungrig var jag också då vi inte kunnat äta som vi tänkt på natten. (lite känningar av sjösjuka också)
Här peppade som valigt den evigt optimistiska, positiva kompisen, Björn, upp mig. Ett meddelande från Björns som Anton som talade om att vi låg bra till vid rundningen i Hätteberget hjälpte till. Uppgiften var strax över 20 plats då. (var 39 visade sig det). Men vi fick nya krafter.
Vi bestämde oss för att byta till G3 inne vid rundningen.
På väg in körde vi om ett gäng X-99 or och en X-342 (lite kul då vår förra båt var just en sån).
Här stog en Arcona 370 på grund men kom loss.
Ner med G2 och upp med G3, ett segel jag alldrig lyckats få till ett bra trim med, men vi hade inget annat val. Arconan, Chanty, kom ifatt oss vid segelbytet och vi hade sen sällskap hela vägen till mål.
Här låg vi på 26 plats och etta i gruppen. Rundning 9.15
Fjällbacka- Strömstad
Ut från Fjällbacka och vi valde att gå ut och kryssa till havs, Manixen2 och Arconan följde med, JOD 35 valde att gå in.
Stampiga bogar till stybord och lite bättre babord, in mot land.
Höjden blev sämre med G3 men farten var samma.
Vi fick "ducka" för Arconan flera gånger. De hade bättre höjd, vi bättre fart.
Här blev det korv... Det behövdes.
In i Kosterrännan kortare slag, här kom några trimaraner ifatt.
In mot rundningen Strömstad. Här låg vi 25:a och i gruppen 3:a efter Gunnar Ödman, Luffe 4004 (Josefhine) och Dehler 39 SQ, Sjöglans. Rundning 14.23
Strömstad-Tresteinerne
Från Strömstad var det sträckbog (om man klarade hålla höjden) till Tristeinerne, som är rundningspunkten i norge. På vägen möter man de som rundat och vi fick lite koll på läget. Här seglade vi med Arconan och JOD. Arconan rundade precis framför oss klockan 15.53. Här låg vi 27:a, trea i gruppen (men Luffen hade inte rapporterat så vi var nog 4:a) Sweden Yacht 45 för Sjöglans ledde.
Tresteinerna-Ulholmskalv
Efter rundningen var det undanvind söderut. Lite brant i början så vi avvaktade spinnakersättningen. Vinden låg nu på 8-11 m/s och vi ville inte riskera något strul.
Vi hade bra fart och jagade med Arconan och JOD som med genaker fick skära.
Vi valde, efter lite funderingar på att gå ganska platt för att slippa gippa. Jobbigt med dippgipp på två (får dra ner strumpan och gippa då).
In bland grynnor och skär med spinnaker i 8-9 knop med nogon meter till närmaste båt får det att pirra lite i magen. (här blev det Lasange, by the way) Kocken Björn ordnade ännu en delikat måltid.
Här passerade vi Arconan och släppte inte förbi dem igen.
Rundade Ulholmskalven 18.32 som 26:a som 3:a efter SY45 och Elan 410.
Ullholmskalven-Mjölskärsfyr
Här var det fart som gällde och vi trimmade vad vi kunde, lite trötta så det blev kanske inte så bra hela tiden. Vi kom ifatt Krister i sin First 35, Elusive.
Lyckades komma förbi och dra ifrån.
Passerade Mjölskär 21.22 strax efter Sjöglans. Kercer 40 an kom också ångande.
Mjölskärsfyr-Smögen (Mål)
Vi lyckades trixa oss förbi Sjöglans och gled mot infarten till Smögen. Här blev det tight med Sjöglans (som var lite bättre på att få igong båten isamband med rivningen av spinnakern, Kercer40, Arconan, en Maxi Racer som vi skulle gå förbi. Här låg vi knappa metern från varandra. Kercern bestämde sig då för att prova med spinnaren igen med halvind/bidevind. Fungerade givetvis inte alls. Vi lyckades pressa oss in över linjen precis före Arconan men tappade Sjöglans.
Målgång 22.13.
Efter 30 timmar och 13 minuters seglande gick vi i mål som 32:a och blev 3:a i gruppen.
Det är vi jätte nöjda med. Björn och Jag har haft ett jättekul race. Bohus Racet är inte bara att segla bra, det är lika mycket en mental utmaning och det känns jättebra att genömfört hela racet.
Björn spanar på båtarna i startgruppen före.
Starten i grupp4.
Grattis, bra jobbat !
SvaraRaderaI bland är det segt att jobba i Luxemburg...
/Carl Madam Blå
Grattis till en bra placering. Vi hade ett elände på natten, men min co. Skipper Anders gjorde ett fantastiskt jobb och vi kämpade på. Belöninfen fick vi på vägen ned från Trestierne, Go spinn- åka hela vägen ned. Glad att vi fullföljde även om placeringen inte är att skryta med. Ha det gott. Claes Redin, FC10 Milo
SvaraRaderaSnyggt seglat!
SvaraRadera