X-412 MK 2 , PrimeX, SWE 78 |
Beskrivning |
Allmänt |
Teak på däck, sittbrunn och badplattform |
Varmvatten med 220 V Patron och motorvärme |
Webasto dieselvärmare Air Top Evo 40 (ny 2015) |
Bruce "typ" Ankare 15 kg Rostfri med fäste på akter pushpit |
CQR-typ ankare i stäven. 15 kg. |
50 m kätting till stävankaret (DIN 766, 8 mm) |
Ankarhävert NOA |
Fäste för utombordare på akter pushpit |
Gasol spis ENO ( 50 mbar Gastryck ) 3 logigt med ugn |
Genua-Winchar Lewmar 54 |
Fall winchar Lewmar 44 |
Spinnaker winchar Lewmar 44 |
Spinnakerbom, Nordic mast, kolfiber. |
Genakerspröt, Selde'n |
Kompressor kyl Isoterm |
SUUNTO kompass 165 mm |
Septic tank ca 100 l (Rostfri) |
Nytt duschhblandare på förliga WC |
Gas larm |
Elektronisk fjärravstängning av gasolen |
Sittbrunns bord (Lagun), Bord i Kolfiber |
Dush, kall och varm vatten på badbryggan |
Dush, kall och varm vatten på toaletten båda toaletterna |
Sittbruns kapell mörkblå |
Sprayhood mörkblå, Schultze (ny 2018) |
Segelkapell, mörkblå med vita ränder och X-412 på sidorna, UK syvesen |
Ankarolina |
Storskot 12 mm Dynema, Robline |
Fintrim, storskot, Dynema Robline 10 mm |
LED lampor i kabinen |
Stävstege |
VP D2-40B med MS-130S-B, Sötvattenkyld 39 hk, Sjövatten filter, Vacumventil, installerad oktober 2008 |
Reversibel propeller, 3-bladig, Featherstream 18" (ny 2018) |
Ratt d=150 cm omklädd med nytt älgskin hos Grundsunds Lädermakeri |
ISOMAT Kolfiberroder |
Elektronik |
Beskrivning |
NEXUS NX2 4 displayer (3 multi + 1 analog vind) på lucka, server med USB anslutning, HPC kompass |
2 st NEXUS NX2 Multi XL på kolfiberfäste på mast |
Autohelm ST6000 direkt på roderaxeln. |
VHF Antenn i Masttopp split till FM radio och GSM |
Dantronik MK9 GPS |
VHF |
Högtalare Fusion 6,5" vattentåliga i sittbrunnen (nya 2017) |
Högtalare JBL bas och diskant |
Landström/laddare |
Radio |
AIS mottagare/sändare Trueheading Grafite+ inklusive splitter (ny 2018) |
NASA Weatherman "väderfax", anten bortkopplad |
Plotter Raymarine e7, monterad på piedestal med RAM fäste, med AIS visning , NMEA till NEXUS Server |
Batteri mätare Odelco |
Solcell 25W på "luckgaraget" |
Solcells regulator Max power |
LED kombilantärna och LED akterlantärna |
LED topplantärna |
Ankarspel Lofrans Kobra 1000W (nytt 2013) |
Sjövattenpump och kran till diskho i pentryt. |
1 Startbatteri Thudor |
1 gelebatteri Förbrukning, , 100 Ah (2013) |
2 gelebatterier Förbrukning, Bosch 80 Ah |
Beslag |
Beskrivning |
NAVTEC hydralisk akterstagsträckare |
FRIDRIKSEN Power decks hardware |
Reckman rullfocksystem |
Segel |
Beskrivning |
Storsegel NIEL PRYDE Kevlar (översyn UK Syversen 2009) |
Storsegel, UK, Tapedrive, kolfiber, 5 genomgående lattor, 2 rev. |
Genua 1 ELVSTRÖM Kevlar Rullbar. (översyn UK Syversen 2009) |
Genua 2 UK, Tapedrive, kolfiber 50m2, bukkompensator, uv skydd (helt genomgången som ny 2018) |
Genua 3 ELVSTÖM Kevlar Rullbar |
Spinnaker ELVSTRÖM Triradial |
Genaker ELVSTRÖM Triradial |
Rullgenua skydd mörkblå Royal Marine |
Segelkapell mörkblå, UK Syvesen |
Spinnaker/Genaker strumpa, Lundh Sails |
Botten blästrad och målad med Copper Coat 2018 |
Övrigt: Endast 2 ägare, samma ägare sedan 2007 |
Nummer 78 årsmodell 1995, Sjösatt 1996. |
Längd: 12.5 bredd: 3,92 Djup: 2,10 |
Trespridar rigg, 18,5 m över vattnet. |
PrimeX är en X-412 med hemmahamn på Öckerö.
Utrustningslista
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Hej, fin blogg du har!
SvaraRadera2 frågor:
1. Varför är det bytt roder efter 4 år?
2. Vad har du gör storskotsarr. Det ser lite special ut, och vore intressant att få beskrivet vad du menar är fördelen med det?
Med vänlig hälsning Peder
Hej Peder,
SvaraRaderasvar på frågorna.
1.Rodret är bytt av förra ägaren. Han menade att orginalrodret flexade för mycket så han bytte till kolfiber. Personligen tror jag att det var trams. Vi blev erbjudna det gamla rodret vid köpet men valde att inte ta med det hem.
2.Storskotet har en standard skotning, den grå och ett fintrim med extra utväxling. Vi kappseglade en hel del ett tag med båten och det monterades då. Jag föredrar den traditionella skotningen jämfört mot den sk "tyska".